“I was a bank clerk once – my existence a monotonous rhythm . Day in and day out, counting other people’s money. Then something happened, the rhythm was broken. I lost my position. What followed was a numbed confusion, a nightmare in which I lived in a half dream world, a horrible world. But now I’ve awakened. Sometimes I wonder if that world had ever existed.”
De breuk in Charlie Chaplin’s films waarin de focus van komedie verschuift naar drama kan het best worden verklaard aan de hand van de politieke gebeurtenissen in de VS toendertijd. In 1938 werd de House of Un-American Activities opgericht om mensen met communistische sympathiën op te sporen en vervolgen. Nadat J. Edgar Hoover (directeur van de FBI) de politieke standpunten van Chaplin wantrouwde begonnen ze een campagne om hem en zijn publieke imago te besmeren. Hierdoor verloor Chaplin een groot gedeelte van zijn populariteit en publieke steun in de VS. Deze hatelijke campagnes van de FBI begonnen openlijk na zijn film A Great Dictator (1940). En de mentale toestand van Chaplin wordt ook gereflecteerd door de grimmige, serieuze en melancholische toon in zijn films, zoals Limelight (1952), A King in New York (1957) en natuurlijk Monseur Verdioux.
Geregisseerd door Charlie Chaplin en geïnspireerd door de serie moordernaar Henri Désiré Landru. In de hoofdrol Charlie Chaplin, Martha Raye, William Frawley en Marilyn Nash.
Henri Verdoux (Chaplin) trouwt met de rijke Thelma Couvais die twee weken na haar huwelijk al haar geld van de bank opneemt en verdwijnt. Het enige wat haar familie te weten is gekomen is dat ze trouwde met een man genaamd “Varnay” waar ze enkel een foto van hebben. Wat ze echter niet weten is dat Varnay eigenlijk Henri Verdoux is die een beroep heeft gemaakt uit het trouwen met rijke weduwen om hun af te persen van hun geld en uiteindelijk zelfs van hun levens…. Wat zijn motieven hiervoor zijn en hoe deze komische drama zichzelf ontvouwt zul je zelf moeten kijken.
Zelfs met het element van spraak blijft Chaplin een genie. Dit is de tweede Chaplin film waar gebruik wordt gemaakt van dialoog en waarbij de meest interessante en intelligente gesprekken plaatsvinden tussen onze dramatis personæ. Zelfs in de opbouw van deze complexe web van oplichterij, afpersing, leugens en vrouwenmoord geeft Chaplin nog steeds commentaar op de werkingen van het kapitalistisch systeem en verliest deze nooit buiten het oog. Deze afgrijselijke toestand is voor Henri Verdoux een business. Daarnaast verliest deze drama nooit haar komische elementen en blijft ons toch vermaken. Het is echt een aanrader voor uiteenlopende redenen, en hoe ver deze onderwerp van afpersing en moord ook van ons is verwijderd, toch zullen we – hoe eigenaardig het ook lijkt – genoeg elementen van onszelf vinden in de toestand van Henri Verdoux.